Hoe krijg je veilig een strakke buik na de bevalling?

Heb je dat filmpje ook gezien van Doutzen Kroes met de ice bucket challenge? Net bevallen van haar tweede kindje, maar daar is in het filmpje niets van te zien. Natuurlijk heeft deze dame een team van voedingscoaches en personal trainers om zich heen. Het is immers haar baan om er slank en redelijk gespierd uit te zien. Maar ook jij kunt na een bevalling weer een plat buikje krijgen. Ook al denk je nu dat je buikspieren met de placenta mee naar buiten gekomen zijn. Hier lees je tips hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Ontzwangeren

Om snel een platte buik te krijgen is het belangrijkste wat je moet doen; rust nemen. Gek genoeg is zo min mogelijk doen in de eerste instantie het beste voor je. Na zo’n zware bevalling moet je lichaam eerst herstellen en wennen aan het nieuwe ritme. Of het ontbreken daarvan. Als je te snel begint met buikspieroefeningen en een dieet, dan is de kans groot dat je dit niet volhoudt. Bovendien kun je iets ernstig forceren en dan ben je verder van huis.

Een goed begin is het halve werk

Bij een natuurlijke bevalling zonder complicaties kun je na zes weken voorzichtig beginnen met buikspieroefeningen. Vrouwen die een keizersnede hebben gehad beginnen iets later. Raadpleeg vooral eerst je verloskundige of huisarts voor je begint. Je buikspieren zijn door die dikke buik behoorlijk opgerekt en zullen weer terug in model gebracht moeten worden. De nadruk ligt vooral op de schuine buikspieren, want die zijn helemaal verplaatst tijdens je zwangerschap en hebben veel te verduren gehad.

Trainingsschema

Maak voor jezelf een trainingsschema en bouw dit langzaam verder uit. Op internet kun je talloze voorbeelden vinden. In het begin kunnen de oefeningen loodzwaar zijn en misschien zelfs pijnlijk. Doe rustig aan en neem voldoende rust tussendoor. Oefeningen die je kunt doen vind je onder andere op YouTube of bij verscheidene apps voor je smartphone.

De dvd “buikspieren voor Dummies” kan een uitkomst bieden, als je nog nooit een buikspieroefening hebt gedaan. Als je naast je trainingsschema gezond eet en voldoende blijft bewegen (lekker veel wandelen met de kinderwagen bijvoorbeeld), heb je voor je het weet je oude lichaam weer terug.